Kontakta oss/Bli medlem >>




För barnen

  Enter Title

Ångslupen Elmsta

Vi är i ett intensivt skede med vårrustning och lite ombyggnad av vår Ångbåt ss ”ELMSTA”.
Intresserade att vara med? Eller ev. Köra i sommar, kontakta Pelle på 073-0766946.
Vi är en kommitté på 5 personer och hitintills ett tiotal crew som är med och arbetar med henne.

Vi går ut försiktigt första sommaren och beräknar att köra turer i kanalen endast lördagar med entimmes resor.
Enstaka resor med sponsorer och föreningsmedlemmar utöver detta.
Till besättning behövs skeppare och en gast ev. eldare i inledningsskedet. Säkerhetsutbildning och läkarintyg krävs och kan ordnas genom vår försorg.

Om du är intresserad hör av dig till Per Modin på tel. 073-0766 946.

Lite historik

Sommaren 2017 bjöds ångslupen Signe Maria 1 ut till salu och Roslagens Sjöfartsminnesförening nappade. Att tuffa runt på Väddö kanal i ångbåt, nog vore det nånting för oss! Hon gavs därvid namnet Elmsta med hemort Väddö.

Signe Maria 1: 10 m lång, 2,5 m bred, sticker 1m, väger fulltankad 5,5 ton. Hon är modernt byggd efter gammal förebild, av Alfred Steamship AB, Åtvidaberg, helsvetsad stålplåt. Hon har nu en 1 cyl dubbelverkande högtrycksmaskin tillverkad 1912 i St Petersburg för Ryska Kejserliga Flottan, monterad 2006, 6 ihk, med reversering och vridbara propellerblad.

Ångpannan VEÅ i Sävsjö tillverkad 1961 för Kungl Medicinalstyrelsen (beredskapssjukhus i bergrum) typ Industri 100 H. Nu vedeldad och försedd med modern konisk inmurning. Kapacitet ca 85-90 kg ånga/tim, max 8,75 bar. Ger teoretiskt 6 knop maxfart.

Båten kan vid trafik i skyddade vatten ta 12 passagerare.

Båten användes först som utflyktsbåt på insjö i Småland, från 2000 till 2002, och därefter som charterbåt på Piteälven med matservering ombord. Sedan 2003 har ångslupen varit privat fritidsbåt.  

2003 helrenoverades båten, skrovet blästrades, omsvetsades utvändigt (160 m fog), målningsbehandlad, flera zinkanoder.  

Elmsta har nu fått en rejäl genomgång av ångmaskinsexperter: ångpannan, ångmaskinen och drivaxel har setts över. Skorstenen har får nytt utseende och ”rederimärke”. Den är svart med ett gult band och Väddöbygdens skuta i svart.  

Ångslupen är registrerad i Sjöfartsregistret som museimotorbåten Elmsta med signal SFD-2626.

 
 
 Copyright 2018 Roslagens Sjöfartsminnesförening    Logga in