Kontakta oss/Bli medlem >>




För barnen

 

Postroddens historia

<< Tillbaka

 

En liten båt, en postkagge och ett lag roddare på öppet hav, ibland storm, drivis, snöyra eller dimma, det var vardagsmat för postbönderna som i många hundra år förde post och passagerare mellan Sverige och Finland över Ålands hav.

Trafiken över Ålands hav startade tidigt. Redan på 1100-talet lät en engelsk prinsessa Signella bygga kapellet på Signilsskär. År 1638 blev färdvägen officiell postväg då Drottning Kristina av Sverige utvidgade sin postordning från 1636.

Väddö- och Eckeröbönderna förde i Rikets tjänst, med livet som insats, resande och post över Ålands hav. Trafikleden österut från Stockholm över Ålands hav kallades ”Stora Påstvägen” och var en internationellt känd och livligt trafikerad resväg till främre Orienten över Ryssland. Från 1756 gick vägen över nuvarande Grisslehamn.

Färderna över Ålands hav med post, passagerare och frakt i de små postrotebåtarna var livliga fram till slutet av 1800-talet. Sedan började ångbåtarna ta över trafiken. Men på vinter när isen hindrade ångbåtarna så fick postbönderna fortsätta.

Postroddarna fick under årens lopp utstå en hel del strapatser. Alla lyckades inte ta sig fram, några blev kvar på isen och många, 200 postförare, fick sin grav i havet.

Den nutida Postrodden

Postrodden är en årligen återkommande tävling till minne av Väddö- och Eckeröböndernas månghundraåriga skyldighet att föra post och passagerare över Ålands hav. Tävlingens syfte är att värna om allmogebåtskulturen och att befrämja sportmannaanda och sjövett.

Att ro och då vinden drar även segla en allmogebåt över Ålands hav i detta postala sammanhang med riktig post ombord är något helt unikt, till och med exotiskt och utan motsvarighet i världen.

Sjöfartsminnesföreningen är svensk arrangör av Postrodden över Ålands hav. Tävlingen äger rum i mitten av juni och samlar 60-talet tidstrogna båtar och besättningar (rotar), som medför specialstämplad post.

Den första postroddstävlingen arrangerades en strålande junidag, den 15 juni 1974 och blev en solskensfärd över Ålands hav. Det blev en fullträff för de båda arrangerande föreningarna, Roslagens Sjöfartsminnesförening och Eckerö hembygdsförening. 33 deltagande båtarna startades av Ålands landshövding Martin Isaksson i Eckerö och med en av rotebåtarna skickade han ett brev till sin kollega, landshövding Hjalmar Mehr i Stockholm.

1946 avtäcktes på Eckerö ett monument till de gamla postroddarnas minne. I Grisslehamn fanns i hamninloppet som minnesmärke sedan länge den gamla signalkanonen från 1800-talet. Den hade kommit till efter freden i Fredrikshamn då Finland och Åland avträddes till Ryssland. I en ny postkonvention hade bestämts att signaler om isförhållandena i havet skulle ges med 24-pundiga kanoner, en i Grisslehamn och en på Signilskär.

Vid postrodden 1996 invigdes ett nytt postroddsmonument i Grisslehamn till saluter av den gamla postkanonen, posthorn och fartygssiréner. Monumentet som uppförts av Roslagens Sjöfartsminnesförening föreställer en typisk skötbåt av Singötyp är utfört av konstsmeden Lars Mattsson, Alunda.

Varje år kämpar över 200 deltagare vid årorna för att ta sin båt så snabbt som möjligt över havet. Tävlingen genomförs i tidstrogna kläder och det finns kvinnliga, manliga och blandade lag. Båten måste också vara tidstrogen och totalsegern går till den postrote som samlat mest poäng sammanlagt för klädsel,båt, och hastighet. Nu liksom förr medför "Postrotebåtarna" post. Den stämplas med speciella datumstämplar och förses med en speciell brevidstämpel, vilket intygar att försändelsen medföljt postrotebåt över Ålands hav. Poststämpelsamlare och andra filatelister kan i museet köpa tidigare postrotekort med specialstämplar.

Fakta: Sträcka 44 km Deltagare 50-60 st allmogebåtar En del båtar är hundra år gamla Överfarten tar ca 3½ - 6 timmar för de snabbaste mycket beroende av vädret. Postrodden över Ålands hav kallades "havsfärjan"

 

 
 Copyright 2017 Roslagens Sjöfartsminnesförening    Logga in