Information om vår ångslup Elmsta. Mer information kommer inom kort...
Lyssna: Första testet av ångvisslan.
På Väddö kanal blir man lycklig!
Lite historik.
Sommaren 2017 bjöds ångslupen "Signe Maria 1" ut till salu och Roslagens Sjöfartsminnesförening nappade. Att tuffa runt på Väddö kanal i ångbåt, nog vore det något för oss! Hon gavs därvid namnet "Elmsta" med hemort Väddö.
Signe Maria 1: 10 m lång, 2,5 m. bred, sticker 1 m. Väger fulltankad 5,5 ton. Hon är modernt byggd efter gammal förebild, av Alfred Steamship AB, Åtvidaberg, helsvetsad stålplåt. Hon har nu en 1 cyl. dubbelverkande högtrycksmaskin tillverkad 1912 i S:t Petersburg för Ryska Kejserliga Flottan, monterad 2006, 6 ihk, med reversering och vridbara propellerblad. (Byte av propeller 2022 för att förbättra prestanda).
Ångpannan VEÅ i Sävsjö tillverkad 1961 för Kungl Medicinalstyrelsen (beredskapssjukhus i bergrum) typ Industri 100 H. Nu vedeldad och försedd med modern konisk inmurning. Kapacitet ca. 85-90 kg ånga/timme, max 8,75 bar. Ger teoretiskt 6 knop maxfart.
Båten kan vid trafik i skyddade vatten ta 12 passagerare. (Vilket vi har som max antal passagerare i Väddö kanal).
Båten användes först som utflyktsbåt på insjö i Småland, från 2000 till 2002, och därefter som charterbåt på Piteälven med matservering ombord. Sedan 2003 har ångslupen varit privat fritidsbåt.
2003 helrenoverades båten, skrovet blästrades, omsvetsades utvändigt (160 m fog), målningsbehandlad, flera zinkanoder.
Elmsta har nu fått en rejäl genomgång av ångmaskinsexperter: ångpannan, ångmaskinen och drivaxel har setts över. Skorstenen har fått nytt utseende och ”rederimärke”. Den är svart med ett gult band och Väddöbygdens skuta i svart. Likaså har skrovet blästrats helt och målats med riktig grundfärg.
Ångslupen är registrerad i Sjöfartsregistret som museimotorbåten Elmsta med signal SFD-2626.
Några av våra YouTube filmer med Ångslupen Elmsta.