Välkommen ombord

Föreningens historik

Bli medlem i Roslagens Sjöfartsminnesförening

Bild: Beckbyxans Dag.
Kom med i en aktiv, inspirerande och trivsam förening som har värnat om sjöfartsminnen sedan 1938.
Välkommen som medlem i Roslagens Sjöfartsminnesförening!

Roslagens Sjöfartsminnesförening bildades på Väddö den 15 mars 1938 för att bevara minnet av en storslagen sjöfartsepok. I början av sekelskiftet 1900 var nämligen en tredjedel (35%) av ostkustens segelfartyg hemmahörande i Roslagen och bemannade med rospiggar.

Mycket har hänt under de gångna åren och föreningen har växt sig stark. Med cirka 1.200 medlemmar, ett eget med maritima föremål välfyllt museum i Älmsta, etablerad årsbok och många välbesökta arrangemang. Bland annat firande av Valborgsmässoafton, Nationaldagen, Beckbyxans Dag, turer med ångslupen Elmsta på Väddö kanal och Postrodden över Ålands hav.
Så här anmäler du dig.

Välkommen som medlem I Roslagens Sjöfartsminnesförening. För 295 kronor kommer du med ombord i en aktiv, inspirerande och trivsam förening. Du får årsboken Rospiggen och ett medlemskort, som ger fina förmåner såsom bland annat fritt inträde på museet. Det finns även ett familjemedlemskap för 50 kronor. Här ingår endast medlemskortet.

Du kan anmäla dig genom att betala avgiften på vårt bankgiro, därefter sända e-post till info@sjofartsmuseet.se med namn, adress och telefonnummer. Det går bra att använda formuläret på vår kontaktinformations sida. Du kan även bli medlem vid ditt besök på museet!
Årsboken Rospiggen 2024
Roslagens Sjöfartsminnesförening med Sjöfartsmuseet.
Besöksadress: Gåsviksvägen 47 vid södra infarten till Älmsta.
Postadress: Box 56, 764 21 Väddö.
Telefon: 0176-502 59.
Bankgiro: 315-7377.