Logga Roslagens Sjöfartsminnesförening

Föreningen

Föreningen

Roslagens Sjöfartsminnesförening är en ideell förening som stärker och utvecklar intresset för Roslagens sjöfartshistoria.

• Vi driver det innehållsrika och trivsamma Roslagens Sjöfartsmuseum i Älmsta på Väddö, vackert beläget på sluttningen ner mot Väddö kanal. Museet är öppet alla dagar juni - augusti kl. 10 - 16 (OBS! Midsommarafton stängt).
    Du kan även lyssna på ljudfiler och ljudguider för synskadade som handlar om Roslagens segelsjöfart.

• Vi driver den lilla museifilialen Lars Matts Eriks sjöbod i Mejeriviken i Grisslehamn som har öppet i samband med större evenemang i byn.

• Varje år firas Valborgsmässoafton, Nationaldagen och Beckbyxans Dag vid museet med underhållning och god gemenskap.

• Vår populära årsskrift, Rospiggen har utgivits årligen sedan 1940. Den innehåller många spännande skildringar från Roslagens sjöfartshistoria.

Titta gärna in på vår facebook-sida. Observera att Postrodden och Ångslupen Elmsta har egna facebook-sidor.

Andra sevärdheter att besöka.
För att hitta till nedan platser: Se karta här!
Minnesvård på Väddö Kyrkogård.

"Minnesankaret på Väddö kyrkogård 65 år - 2022".

Till minne av de sjömän och fiskare m.fl. som blivit borta i havet under såväl krigstid som i fredstid.
"Borta på haven.
Kvar i våra hjärtan.
Vården restes av Roslagens Sjöfartsminnesförening allhelgonadagen 1959 till minne av de sjömän och fiskare som havet tagit."
Roslagens Sjöfartsmuseum - Minnesankaret på Väddö kyrkogård
Postroddsmonumentet i Grisslehamn.

Vid postrodden 1996 invigdes ett nytt postroddsmonument i Grisslehamn till saluter av den gamla postkanonen, posthorn och fartygssiréner. Monumentet som uppförts av Roslagens Sjöfartsminnesförening föreställer en typisk skötbåt av Singötyp är utfört av konstsmeden Lars Mattsson, Alunda.
--- --- ---
"Sedan medeltiden och fram till det 20:e århundradet förde Väddö- och Eckeröbönderna i Rikets tjänst med livet som insats resande och post över Ålands hav.

Trafikleden österut från Stockholm över Ålands hav kallades "Stora Påstvägen" och var en internationellt känd och livligt trafikerad resväg till främre Orienten över Ryssland. Från 1756 gick vägen över nuvarande Grisslehamn.

Till minne av heroiska insatser reste nutida Postroddare monumentet den 15 juni 1996.

Roslagens Sjöfartsminnesförening."
Roslagens Sjöfartsmuseum - Postroddsmonumentet i Grisslehamn
Lidströmms kummel i Grisslehamn.

Kummlet är ett minnesmärke över "Den stora ismarschen och försvaret av Grisslehamn i mars 1809. Fredagen den 20 mars 2009 invigdes "Lidströmms kummel". Vid invigningen deltog bl.a. General Anders Lindström, Överstelöjtnant Carl von Döbeln, Ålands landshövding Peter Lindbäck, Professor Hans Albin Larsson, Ärkebiskop Anders Wejryd, fanvakt från Ledningsregementet i Enköping, fanvakt från HMS Sundsvall, Föreningen Upplands regemente 1808, Hemvärnets Musikkår i Uppsala, Postroddare samt representanter för Norrtälje och Eckerö kommuner och Grisslehamns Instresseförening. Vid invigningen samlades ca 500 åskådare.
"
Här för oss det var

Lidströmms kummel

- på initiativ av Roslagens Sjöfartsminnesförening den 20 mars 2009."
Roslagens Sjöfartsmuseum - Lidströmms kummel i Grisslehamn