ÅNGSLUPEN ELMSTA

 

"Väddö kanal upplevs bäst i lugn och ro!"

Ångslupen Elmsta

 

"Väddö kanal upplevs bäst i lugn och ro!"



Information om vår ångslup Elmsta.

Har du intresse av ångmaskiner, båtar och vill komma med i gruppen av likasinnade som håller igång Ångslupen Elmsta i Väddö kanal?

Allt görs med ideella krafter och de krafterna ska nu ökas på. Du behövs! Först och främst vill vi lära dig att bli eldare av ångmaskin men du är välkommen att vara med i det mesta. Vi räknar med att  provköra och komma igång med utbildning av eldare inom kort. Hör av dig om du kan tänka dig att bli en del av gruppen runt Ångslupen Elmsta. Kan du tänka dig att åka runt på Väddö kanal som besättning på Elmsta, tveka inte att höra av dig...

Om du är intresserad hör av dig till Per Modin på tel. 073-0766 946 eller e-post elmsta@sjofartsmuseet.se.

Lyssna: Första testet av ångvisslan.
På Väddö kanal blir man lycklig!
Lite historik.

Sommaren 2017 bjöds ångslupen "Signe Maria 1" ut till salu och Roslagens Sjöfartsminnesförening nappade. Att tuffa runt på Väddö kanal i ångbåt, nog vore det något för oss! Hon gavs därvid namnet "Elmsta" med hemort Väddö.

Signe Maria 1: 10 m lång, 2,5 m. bred, sticker 1 m. Väger fulltankad 5,5 ton. Hon är modernt byggd efter gammal förebild, av Alfred Steamship AB, Åtvidaberg, helsvetsad stålplåt. Hon har nu en 1 cyl. dubbelverkande högtrycksmaskin tillverkad 1912 i S:t Petersburg för Ryska Kejserliga Flottan, monterad 2006, 6 ihk, med reversering och vridbara propellerblad. (Byte av propeller 2022 för att förbättra prestanda).

Ångpannan VEÅ i Sävsjö tillverkad 1961 för Kungl Medicinalstyrelsen (beredskapssjukhus i bergrum) typ Industri 100 H. Nu vedeldad och försedd med modern konisk inmurning. Kapacitet ca. 85-90 kg ånga/timme, max 8,75 bar. Ger teoretiskt 6 knop maxfart.

Båten kan vid trafik i skyddade vatten ta 12 passagerare. (Vilket vi har som max antal passagerare i Väddö kanal).

Båten användes först som utflyktsbåt på insjö i Småland, från 2000 till 2002, och därefter som charterbåt på Piteälven med matservering ombord. Sedan 2003 har ångslupen varit privat fritidsbåt. 

2003 helrenoverades båten, skrovet blästrades, omsvetsades utvändigt (160 m fog), målningsbehandlad, flera zinkanoder. 

Elmsta har nu fått en rejäl genomgång av ångmaskinsexperter: ångpannan, ångmaskinen och drivaxel har setts över. Skorstenen har fått nytt utseende och ”rederimärke”. Den är svart med ett gult band och Väddöbygdens skuta i svart. Likaså har skrovet blästrats helt och målats med riktig grundfärg.

Ångslupen är registrerad i Sjöfartsregistret som museimotorbåten Elmsta med signal SFD-2626.
Back
Next
Några av våra YouTube filmer med Ångslupen Elmsta.
Anländer till Roslagens Sjöfartsmuseum.
Elmsta sätt på vagn inför sjösättning.
Elmstas första sjösättning.
Elmstas maskin testas inför sommaren.
Elmsta vid återinvigning av ångbåtsbryggan i Ortalalund.
Elmsta & Helmi vid gästbryggan.
Sammanfattning från två första åren 2017-2018.
Elmsta - Första turen 2019
Anländer till Roslagens Sjöfartsmuseum.
Elmsta sätt på vagn inför sjösättning.
Elmstas första sjösättning.
Elmstas maskin testas inför sommaren.
Elmsta döps vid Väddö Kanals gångbrygga.
Elmsta vid återinvigning av ångbåtsbryggan i Ortalalund.
Sammanfattning av de två första åren 2017-2018.
Elmsta - Första turen 2019
Roslagens Sjöfartsminnesförening på YouTube

© Roslagens Sjöfartsminnesförening 2022