Beckbyxans dag

Beckbyxans dag

2023-07-16 Beckbyxans dag.

Söndagen den 16 juli 2023, kl. 10-16 var det åter dags för Beckbyxans dag, med öppet hus, vid Roslagens Sjöfartsmuseum i Älmsta.

Med sina egna låtar underhöll Malin Berglund från scenen. Malin är en begåvad visartist från Hallstavik. Vi hade även prova-på-rodd nere vid vår gästbrygga. Tyvärr körde vi inte att ångslupen Elmsta, men hon fanns att beskåda uppe vid Beckhuset. Annat som man också kunde möta var levande sjömanshantverk, repslageri, silversmide och div. andra marknadsstånd. För barnen fanns lite olika aktiviteter, såsom t.ex. fiskdamm.

Kaffe, glass, korv, strömmingsmackor m.m. fanns till försäljning.

Utställning av veteranfordon, konst och konsthantverk.

Välkomna till nästa års Beckbyxans Dag som då firar 40 år! Något lite extra lär det bli...

Vad är en Beckbyxa?

Sjömansyrket har sin speciella terminologi. Det finns mängder av ord som är svåra att förstå och använda på rätt sätt. Det finns också mängder med uttryck som härstammar från sjöfartens område och ”har gått iland”.

Efter en lång tid till sjöss var sjömannens kläder så nersmorda med beck och tjära att de kunde stå för sig själva. Därav benämningen "Beckbyxa" för den till sjöss väl befarne.

För att hedra de som är ”väl befarna i vår förening eller på annat sätt betytt extra mycket för oss” är  "Beckbyxa" en hedersutmärkelse i Roslagens Sjöfartsminnesförening - "Beck och tjära - sjömans ära."

Till Beckbyxa i sjövakten utnämns medlemmar som seglat till sjöss. I landvakten finns de som, utan sjötid, kvalificerat sig genom att vara "befarna i föreningen". (Se även Utdelade utmärkelser).

Antalet aktiva Beckbyxor sammantaget i de båda vakterna bör inte överstiga 12 personer.

För att samla medlemmar och alla andra med intresse för vår sjöfartshistoria och vårt kulturarv har vi sen sommaren 1984 arrangerat en museidag, eller en hemvändardag för rospiggar och sjöfarare – vi kallar den dagen, som blivit en institution i Roslagen, för Beckbyxans Dag.

Nedan kan du se bilder från Beckbyxans Dag 2019.
Bilderna är tagna av Håkan Lundén.

Tidens Brus.

Från scenen underhöll den åländska visgruppen Tidens Brus.

Freya Darby.

Inne i Båthuset berättade Freya Darby om veteseglaren Herzogin Cecilies sista resa från Australien till England.

TH Norling.

Utanför Båthuset visade och sålde TH Norling sina målningar gjorda på segelduk.

Träsnide.

Träsnide från Gräsö fanns även för hugade kunder.

Magnus Olsson.

Magnus Olsson visade hur man knyter flugor.

Stöpa ljus.

På bordet bredvid visades hur man kan stöpa ljuskronor med flera ljus i.

Sjömansarbeten.

Ute på tunet visade man upp olika sjömansarbeten gjorda av rep.

Strömmingsmackor och korv.

Som vanligt gick det åt många strömmingsmackor och mycket korv.

Föreningen Allmogebåtar.

Inne i Beckhuset redogjorde Föreningen Allmogebåtar för sitt arbete med postroddsbåten Xylografen och en segeleka.

Föreningen Allmogebåtar.

Utanför Beckhuset hade Föreningen Allmogebåtar ett informations- och försäljningsbord. Där fanns även två färdigrenoverade båtar, bl.a. postroddsbåten Ingeborg.

Pythagorasmotorn.

Vår Pythagorasmotor dunkade säkert under överinseende av Bertil Aurell och Sture Götesson som stod bakom vaktmästarbostaden.

Pythagoras vänner.

På vägen ner mot bryggan stod Pythagoras vänner vars motor dunkade ikapp med vår egen dito.

Postrodd i Väddö kanal.

Nere vid bryggan var det många som provade på att ro en sväng runt i Storfjärden med vår postroddsbåt Einar Jansson.

Ångslupen Elmsta.

För dom som inte ville ro själva, fanns möjlighet att istället göra en tur med vår ångslup Elmsta.